Egy pályázat végén...

 

Néhány hónapja adtunk hírt a „Benne vagy?” című projekt indulásáról. Ez a sikeresen megnyert pályázat néhány hónapig fókuszba állította a bűnmegelőzés széles spektrumú megközelítését. A kerület általános iskolás diákjaihoz szóltak a felkínált lehetőségek.
Féltjük a gyermekeinket, nehogy bajba kerüljenek: ne váljanak bűncselekmények áldozataivá, vagy elkövetőié. De vajon elég-e a féltés, a tiltás? Elég-e, ha a veszélyekre próbáljuk felhívni csak a figyelmüket, ha direkt módon akár elrettentéssel, akár a belátásra alapozva szólítjuk meg őket?
A fiatalok nem akarnak mindig aggódni. Szeretik a veszélyeket is, kíváncsiak, kísérletezőek, és a jelen tűnik az egyetlen realitásnak számukra. Más nyelven kell őket megszólítani, vagy legalábbis a régi mellett újjal is próbálkozni kell.
A „Benne vagy?” program lelke is az a törekvés volt, hogy megtaláljuk az utat a fiatalok szívéhez, füléhez. Kívülről, felülről elmondva az igazságot nekik, nagyon kis hatékonysággal dolgozhatunk. A fiatalok arra vágynak, hogy aktív résztvevői legyenek a folyamatoknak. Közös beszélgetésekre, vitákra és élményekre vágynak, ahol a felnőtt inkább kérdez, mint kinyilatkoztat, és facilitálja az önfelfedezés útját. Ahol a felnőtt biztonságos környezetet teremt a nehéz témák feldolgozásához is, ahol „szállítja a témát”, szempontokat ad, de engedi, hogy a diákok jöjjenek rá, mondják ki, éljék át, mi is lenne a helyes út.
A projekt keretében többféle módon szólítottuk meg a fiatalokat, számukra különböző programot kínálva.
A projekt egyik része iskolai helyszíneken zajlott: iskolai játék klub; élménypedagógiai foglalkozások és bűnmegelőzési filmfeldolgozó órák keretében.


A játék klubnak a Szentgyörgyi Általános Iskola adott helyet, a Napraforgó Család- és Gyermekjóléti Központ munkatársai vezették. Az iskola által biztosított állandó helyiségben kitelepített billiárd asztal, társasjátékok, kártyajátékok, kötetlen személyes beszélgetés lehetősége várták a felső tagozatos osztályok tanulóit. Jöttek is szívesen, megtartó erőként a bensőséges, felszabadult hangulatot, a biliárdozási lehetőséget és számukra addig ismeretlen, izgalmas társas- és kártyajátékokat emelték ki. A jó idő beköszöntével a csökkenő látogatottságot azzal sikerült elkerülni, hogy a mozgatható eszközökkel az iskola udvarára telepedett ki a klub. Ott időnként a felügyelő tanárok is bevonódtak a játékokba, ami hosszú távon is pozitívan hathat a tanár-diák viszonyokra.
A Napraforgó Család-és Gyermekjóléti Központ munkatársai osztályokba is bejártak: a Batthyány Ilona Általános Iskolába, a Jókai Mór Általános Iskolába, és a Szentgyörgyi Albert Általános Iskolába is, hogy ott élménypedagógiai módszerekkel dolgozzanak egy-egy osztályban. A nyolc alkalmas foglalkozássorozat után a résztvevők kérdőívet töltöttek ki.


A diákok válaszai alapján az derült ki, hogy a foglalkozásokból olyan fontos, az emberi együttéléshez, a közösségi kapcsolatokhoz nélkülözhetetlen készségeket tanultak, mint az együttműködés, a kitartás, a türelem, a konfliktuskezelés és probléma megoldás, és hogy hogyan kommunikáljanak egymással.
Márpedig a szociális kompetenciák megléte vagy hiánya döntő tényező lehet az áldozat és elkövetővé válásban is, tehát ezek fejlesztésével a bűnmegelőzés területén érünk el eredményeket.


A rendőrség által készített bűnmegelőzési kisfilmeket feldolgozó órák hetedikes osztályokban zajlottak, ugyancsak 8 alkalmas blokkokban, szintén a Napraforgó Család- és Gyermekjóléti Központ munkatársai vezetésével. A program végén itt is kérdőívek mérték fel, mennyire érezték érdekesnek és bűnmegelőzési szempontból hatékonynak a diákok az ilyen típusú foglalkozásokat. A kérdőívekből kiderült, hogy a résztvevők 95%-a hisz abban, hogy pozitív hatásúak ezek az órák a bűnmegelőzés tekintetében!


Új ismereteket a tanulók 84%-a kapott. Ugyanakkor a kérdőívből kiderült, hogy ilyen témákban a diákok 46%-a nem szokott egyedül tájékozódni, vagy beszélgetni. A foglalkozások egyik fő indoka tehát éppen ez lehet, hogy bár a diákok elismerik, hogy van jelentősége számukra az elkövetővé és áldozattá válás témái feldolgozásának, azokat döntő többségük hasznosnak és érdekesnek jelölte a korábbi kérdések során, sőt 95%-ban hatékonynak is a későbbi negatív események megakadályozására, mégsem tudják azt megoldani személyes életükben.


A számukra három legérdekesebb téma: a „kék bálna” internetes bántalmazás témaköre, a bulibiztonság és az iskolai mobbing (bántalmazás) volt. A kék bálna tematikája egy konkrét tanári kérés miatt került be a foglalkozásokra, az eredeti tervekben nem is szerepelt. A visszajelzések azonban egyértelműen arra utalnak, hogy a diákok nagyon pozitívan veszik, ha az értük felelős felnőttek (pl. osztályfőnök) reagálnak az őket aktuálisan foglalkoztató problémákra, és lehetőséget teremtenek azok konstruktív feldolgozására.
Amikor képességeket, készségeket szeretnénk fejleszteni gyerekeknél - márpedig a bűnmegelőzésben és egyáltalán az emberi közösségben való boldoguláshoz ezek megléte, fejlettsége a döntő – azt a gyakorlatban, saját élmények, próbálkozások, és visszajelzések biztosítása útján tehetjük meg. Az élménypedagógia és a gyerekek aktív bevonódásán, részvételén alapuló egyéb konstruktív pedagógiai módszerek hatékonynak bizonyulnak még ilyen, rövid távú foglalkozásokon keresztül is, mint amire a pályázat kereteiben lehetőségünk nyílt. A diákok befogadóak az ilyen típusú pedagógiára. A kérdőívekből is az derült ki, hogy az összlétszám 90%-a értékelte úgy, hogy a foglalkozások érdekesek, vagy nagyon érdekesek voltak. Az összes válaszadó 82%-a pedig úgy gondolta, hogy az osztályközösségnek is jót tesznek az ilyen típusú foglalkozások.

Márpedig alig van valami a fiatalok számára, ami nagyobb visszatartó erővel bír, mint egy erős közösség.
A visszajelzés a program hasznosságáról, módszertanáról, érdekességéről, közösségépítő hatásáról az érintett osztályok osztályfőnökei részéről is egyértelműen pozitív volt.


A program másik eleme, a kamaszklub céljai is hasonlóak voltak a már felsoroltakhoz.
Külső helyszínen (Napraforgó Család- és Gyermekjóléti Központ épületében) hétfői és szerdai napokon, két kiscsoportban zajlottak a foglalkozások, hat-hat alkalommal. A csoportokon előforduló általános témák a korosztály életét meghatározó mindennapi helyzeteket érintették (család, iskola, kortársak, beilleszkedés, párkapcsolat, jövőkép, vágyak, értékek). A résztvevők a foglalkozásokon hasonló korú fiatalokkal, beszélgethettek az őket érintő témákról, jobban megismerhették önmagukat és segítséget kaphattak problémáik megoldásához. Az odafigyelő, érdeklődő, támogató, és elfogadó légkör ilyen rövid idő alatt is képes volt a csoporttagok távolságtartó, laza, kamaszos viselkedését pozitívan befolyásolni. A csoportkohéziót erősítette a közös élmény, az alkotás és befogadás öröme. A klub ugyanis elsősorban művészetterápiás eszközöket (rajz, festés, zene, vers) alkalmazott, és mellette élménypedagógiai elemeket is.


A kamaszok visszajelzései alapján ezek a tevékenységek nem csak sikerélményeket jelentettek, de segítették az önkifejezést, az önbizalom-erősítéshez is hozzájárultak. Mélyült a résztvevők önismerete, csoporton belül hatékonyabbá vált a konfliktus- és indulatkezelésük. A fiatalok kifejezték, hogy később is igényt tartanának ebben a formában történő találkozási lehetőségre.
A program legmesszebbre kalandozó eleme a Gázoló Kalandklub volt, mely a pályázatba beemelve annak legősíbb tagja is volt egyben. A klub ugyanis 2001. óta szervezi programjait, a 9 év feletti kiskamasz-, kamasz korosztálynak értelmes szabadidő-eltöltési alternatívát kínálva.
Jelen pályázat a klub tavaszi működését támogatta, ill. a résztvevő gyerekek költségeit minimalizálta.
A futamidő alatt 4 egynapos kirándulást bonyolítottak le a Napraforgó Központ munkatársai, sorrendben a Börzsöny, a Cserhát, a Pilis és a Mátra tájegységekre, ill. május végén egy barlangtúrával egybekötött kétnapos kirándulást az Aggteleki-karszt területén. A kirándulásokra a korábbi résztvevők mellett új gyerekek is csatlakoztak. A pályázati időszak leteltével már a nyári táborra készül a csapat.
A program továbbélésének fontos biztosítéka, hogy képzésekre is lehetőséget adott: így hárman élménypedagógiai képzéseken vehettek részt a Napraforgó Központból, a rendőrség bűnmegelőzési programját pedig számos pedagógus sajátíthatta el kerületünkből. Cél, hogy a kipróbált, jó módszerekkel minél több kerületi iskolába, illetve külső programok biztosításával minél több kerületi gyermekhez jussanak el a szakemberek.

 

 

 

 

 

Fejlesztőpedagógiai

tanácsadás

Fejlesztőpedagógiai segítséget kérhetnek azok a tanulók, akik valamilyen nehézséggel küzdenek tanulmányaik végzése során.

Megnézem

Pszichológiai

tanácsadás

Amikor megterhelő érzelmek, gondolatok, árasztanak el, Megnézemajánlatos egy szakember

tanácsát kérni.

Családi/pár

konzultáció

A család megsegítése, hogy az adottságaikhoz, lehetőségeikhez képest optimálisan működő családdá váljanak.

Megnézem

Jogi

tanácsadás

A Jogsegélyszolgálat a rászoruló XVI. kerületi lakosoknak a következő területeken nyújt tájékoztató, tanácsadó segítséget:

Megnézem

 
 

 
 

Napraforgó Család- és Gyermekjóléti Központ

Szeretnénk bemutatni Önnek intézményünk szolgáltató részlegeit.
Érdekel


 

Szociális munka az óvodákban és iskolákban

2018 szeptemberétől Központunk új feladattal bővült az óvodai és iskolai szociális segítő szolgáltatással.

Érdekel


 

Kertvárosi Családi Szállító Szolgálat

A kerületben élő családoknak megkönnyítse a különböző szolgáltatásokhoz való hozzáférést.

Érdekel

Készítette az:  Unicial Grafikai Stúdió